پرسش های متداول ADSL

1- ADSL چیست؟
+ADSL2 با نام استاندارد ITU G.992.5 نوعی ارتباط داده بر پایه فناوری DSL است، که امکان انتقال سریع داده دیجیتال را بر روی خط تلفن معمولی نسبت به خدمات کم سرعت Dialup و بدون اشغال کامل خط، امکان پذیر می سازد.

2- مودم ADSL چیست؟
مودم +ADSL2 دستگاهی جهت برقراری ارتباط مبتنی بر فناوری فوق با استفاده از خط تلفن است. مودم +ADSL2 برای این منظور از بازه فرکانسی خالی خط تلفن (25.875 کیلو هرتز تا 2200 کیلوهرتز) که برای تماس صوتی ( صفر تا 4 کیلوهرتز) استفاده نمی شود، بهره برده و ارتباط پر سرعتی تا حداکثر 24 مگابیت دریافت و 1 مگابیت ارسال را فراهم می سازد. سرعت نهایی ارتباط در عمل تابع پارامترهای مختلفی می باشد که یکی از مهمترین آنها، مسافت است. حداکثر فاصله بین مودم و تجهیزات سرویس دهنده، 4 کیلومتر است. البته این میزان بسته به جنس و قطر زوج کابل استفاده شده ممکن است در بهترین شرایط به 8 کیلومتر نیز برسد. خلاف آن نیز صادق است، هرچه قطر زوج کابل کمتر و جنس آن نامرغوب تر باشد، سرعت و به تبع آن حداکثر فاصله کاهش می یابد.

3- نحوه اتصال مودم به خط تلفن چگونه است؟
در پشت مودم‌های ADSL یک پورت Line وجود دارد. به پورت Line مودم باید خط تلفن رانژه شده وصل شود.

4- اصطلاح Sync شدن به چه معناست؟
Sync شدن به معنای برقراری ارتباط با تجیهزات شرکت از طریق خط تلفن رانژه شده میباشد و این مفهوم بیانگر امکان برقراری ارتباط اینترنت بر روی خط تلفن است

5- چگونه میتوان وضعیت Sync را از ظاهر مودم تشخیص داد؟
در مودم‌ها معمولا چراغ‌هایی با اسامی مختلف Status, Link, Sync, ADSL,DSLو .... در جلوی مودم وجود دارد که از طریق آن می‌توان از وضیعت سرویس ADSL آگاه شد. این چراغ همیشه باید به صورت ثابت و روشن باشد. خاموش بودن این چراغ و یا چشمک زدن آن به صورت ممتد بیان‌گر وجود اختلال در سیستم است.

6- در صورت خاموش بودن یا چشمک زدن چراغ DSL روی مودم چه باید کرد؟
برای برطرف کردن این مشکل باید به موارد زیر توجه کرد: بررسی بوق خط تلفن در صورت قطعی بوق تماس با ۱۷و اعلام خرابی بررسی وضعیت سیم‌کشی مشترک و اطمینان از اتصال صحیح خط تلفن به پورت Line مودم اطمینان از صحیح بودن اتصالات مودم، گوشی و خط تلفن ADSL به اسپلیتر وجود دو شاخه ضد برق بر روی پریز تلفن می‌تواند سبب بروز مشکل شود. بنابراین ابتدا از عدم وجود دو شاخه ضد برق بر روی پریزها اطمینان حاصل کنید و در صورت وجود آن را خارج کنید. (اطمینان حاصل کنید که دو شاخه ضد برق در مدار تلفن وجود ندارد.) وجود صفر بند روی خط ADSL نیز می‌تواند موجب بروز مشکل شود. در صورت عدم رفع اختلال با بخش پشتیبانی 24 ساعته داده پردازی رایاسپهر تماس بگیرید

7- اسپلیتر چیست؟
برای اینکه بتوان همزمان از دستگاه تلفن و ارتباط +ADSL2 بدون اختلال و نویز بر روی یکدیگر، استفاده نمود، نیاز به اسپلیتر (Splitter) است که به آن میکرو فیلتر (Microfilter) نیز گفته می شود. اسپلیتر با حذف بازه فرکانسی پایین که برای تماس صوتی استفاده می شود بر روی درگاه مودم و نیز حذف بازه فرکانسی بالا که برای ارتباط +ASDL2 استفاده می شود، بر روی درگاه تلفن، از بروز اختلال و نویز جلوگیری می کند

8- نحوه اتصال صحیح اسپلتر چگونه است؟
شکل زیر نمایانگر اتصال درست اسپلتر است :

9- تنظیمات مودم چگونه انجام می شود؟
مودم‌ها را می‌توان به دو صورت Router و Bridge تنظیم کرد:
در حالت Router نام کاربری و رمز عبور روی مودم قرار داده می شوند این نوع از تنظیمات برای مشترکینی مناسب است که برای استفاده از اینترنت از چند دستگاه به صورت همزمان استفاده می نمایند . برای دریافت تنظیمات PPPoE مودم خود به بخش تنظیمات مودم در سامانه مشترکین مراجعه فرمایید . در صورت نیافتن تنظیمات مودم خود در بین مودم های موجود با بخش پشتیبانی 24 ساعته داده پردازی رایاسپهر تماس بگیرید.
در حالت Bridge نام کاربری و رمز عبور روی یک دستگاه قرار داده می شوند این نوع از تنظیمات برای مشترکینی مناسب است که برای استفاده از اینترنت از یک دستگاه استفاده می نمایند . برای قرار دادن نام کاربری و رمز عبور روی رایانه شخصی باید ابتدا یک Broadband Connection ساخت سپس ازاین طریق به شبکه اینترنت متصل شد .

10- Broadband Connection چگونه ساخته می شود؟ تنظیمات مودم چگونه انجام می شود؟
نحوه ساختن Broadband Connection در ویندوز XP نحوه ساختن Broadband Connection در ویندوز Seven
در حالت Router نام کاربری و رمز عبور روی مودم قرار داده می شوند این نوع از تنظیمات برای مشترکینی مناسب است که برای استفاده از اینترنت از چند دستگاه به صورت همزمان استفاده می نمایند . برای دریافت تنظیمات PPPoE مودم خود به بخش تنظیمات مودم در سامانه مشترکین مراجعه فرمایید . در صورت نیافتن تنظیمات مودم خود در بین مودم های موجود با بخش پشتیبانی 24 ساعته داده پردازی رایاسپهر تماس بگیرید.

11- چگونه می توان از ارتباط با شبکه اینترنت اطمینان یافت؟
ساده ترین روش جهت کسب اطمینان از ارتباط با شبکه اینترنت استفاده از دستور Ping است برای استفاده از دستور Ping به صورت زیر عمل می کنیم پنجره Run را باز نموده و عبارت ping 4.2.2.4 –t را وارد می نماییم و سپس Enter می کنیم با توجه به وضعیت اتصال با یکی از پیام های زیر روبرو می شوید :

Pinging 4.2.2.4 with 32 bytes of data:

Reply from 4.2.2.4: bytes=32 time=331ms TTL=50
Reply from 4.2.2.4: bytes=32 time=256ms TTL=50
Reply from 4.2.2.4: bytes=32 time=281ms TTL=50


که در این صورت ارتباط با شبکه اینترنت برقرار است

Pinging 4.2.2.4 with 32 bytes of data:

Reply from 192.168.1.1: Destination net unreachable
Reply from 192.168.1.1: Destination net unreachable
Reply from 192.168.1.1: Destination net unreachable


که در این صورت PPPoE Connection روی مودم قطع گردیده است برای رفع این مشکل مودم خود را یکبار خاموش و سپس روشن نمایید

Pinging 4.2.2.4 with 32 bytes of data:

PING: transmit failed. General failure
PING: transmit failed. General failure
PING: transmit failed. General failure


که در این صورت ارتباط رایانه شما با مودم برقرار نیست برای رفع این مشکل ابتدا در صورت استفاده از کابل اترنت از اتصال صحیح آن به کارت شبکه اطمینان حاصل نمایید و در صورت استفاده از Wireless از روشن بودن آن اطمینان حاصل کنید

12- در چه مواردی با قطع شدن خدمات ADSL روبررو می شویم؟
در ابتدا با بررسی گزارش اتصال در سامانه مشترکین از درستی قطعی خدمات اطمینان می یابیم در صورت قطع شدن Connection در زمان های مورد نظر میتوان دریافت که مشکل از سیستم داخلی نبوده و باید مسایل مربوط به خط و مودم بررسی شود قطع شدن خدمات ADSL به دو دسته تقسیم می شود
1- مودم شما از Sync خارج می شود که در این حالت باید وضعیت خط و کیفیت آن مورد بررسی قرار گیرد .
2- PPPoE Connection روی مودم قطع می شود که در این حالت تنظیمات مودم باید بررسی شود در صورت بررسی موارد فوق و رفع اختلال با بخش پشتیبانی 24 ساعته داده پردازی رایاسپهر تماس بگیرید .

13- افت سرعت در خدمات ADSL در چه مواردی اتفاق می افتد؟
افت سرعت می تواند به چند دلیل اتفاق بیافتد
1- وجود نویز و اختلال روی خط تلفن رانژه شده
2- اختلال داخلی نظیر پر شدن پهنای باند مشترک
3- استفاده از Proxy یا VPN
4- وجود مشکل ارتباطی بین مودم و رایانه مشترک
5- اختلال کلی و کندی سرعت به صورت سراسری
و .....

14- تست سرعت چیست و چگونه انجام می شود؟
در ابتدا از چگونگی مصرف خود با بررسی میزان مصرف در قسمت نمودار مصرف در سامانه مشترکین مطلع می شویم در صورت پر نبودن پهنای باند درخواستی با رعایت نکات زیر اقدام به انجام تست سرعت می نماییم : استفاده از نرم افزارهای ویژه دانلود (DAP,IDM و ... )
- عدم ارتباط بیسیم با مودم و اتصال مستقیم با کابل شبکه به مودم
- عدم استفاده از باطری و اتصال به برق شهری در صورت استفاده از لپ تاپ
- غیر فعال بودن اتصال VPN و تنظیمات Web Proxy
- عدم استفاده اینترنت در حین انجام آزمایش توسط سایر نرم افزارها نظیر:
PtP Softwares (BitTorrent, BearShare, Shareeza, Morpheus, eDunkey) Windows Update Antivirus Update
سپس با مراجعه به وبگاه رایاسپهر http://www.cyber.ir در قسمت سنجش سرعت اقدام به تست سرعت می نماییم .

15- اختلالات تلفن بر روی خدمات ADSL به چه دلیل است؟
از آن جا که در تکنولوژی ADSL، صدا و دیتا به صورت اشتراکی بر روی یک کانال، یعنی زوج سیم مسی انتقال داده می‌شوند، اگر شرایط لازم برای استفاده‌ی همزمان برقرار نباشد، می‌توانند بر روی یکدیگر اثر منفی بگذارند. دراغلب موارد چنین مشکلاتی، به دلیل رعایت نکردن استانداردهای لازم در اتصال اسپلیتر به خط، گوشی و یا مودم است و یا ممکن است اسپلیتر خراب شده باشد. برای مشخص شدن مشکل، پیشنهاد می‌شود بر روی خطی که ADSL روی آن راه‌اندازی شده است، فقط مودم ADSL قرار گیرد، تمامی گوشی‌ها و اسپلیترهای موجود روی این خط جدا شوند و اینترنت تست شود. در صورت درست بودن سرویس، به کمک یک گوشی، اسپلیترها یکی یکی چک شوند. معمولا با این تست می‌توان اسپلیتر خراب را پیدا کرد. همچنین استفاده از گوشی‌ها و یا دستگاه‌های متعدد بر روی خطی که ADSL از آن گرفته شده، ممکن است اختلالات این چنینی به وجود بیاورد. پیشنهاد می‌شود از خط ADSL استفاده‌های جانبی زیاد صورت نگیرد.